perjantai 18. marraskuuta 2016

Skoda

Iskunvaimentimien vaihto (taakse)
Vanhoista iskareista toinen ei palautunut enää ja vaikka toinen niistä olikin paremmassa kunnossa, vaihdetaan molemmat samaan aikaan jokatapauksessa.
Palautumattomassa iskarissa oli myös ruostevaurioita männänvarressa, sekä öljyvuotoa havaittavissa.
Ennen uusien iskarien asentamista, painamme niiden männänvarren loppuun asti (kunnes se pysähtyy) ja annamme niiden palautua. Tämä toistetaan 10-15 kertaa, jotta voimme varmistua ettei niihin jää ilmaa säilytyksen takia ja että ne toimivat toivotusti käytössä.

Tässä tapauksessa jousi ja iskunvaimennin ei ole yhdistetty, joten se helpottaa olennaisesti työtä kun jousta ei tarvitse puristaa pois paikaltaan että iskunvaimentimen vaihto olisi mahdollista.

Nykyaikaisempi ja parempi jousitusratkaisu autoissa on MacPherson (erillisjousitus), jossa jokainen iskari-jousiyhdistelmä tekee tarvittavan työn itse, vaikuttamatta toisen puolen tai koko muun auton jousitukseen. Se parantaa olennaisesti auton hallittavuutta ja ajomukavuutta.

"Jousien tehtävänä on vaimentaa iskuja ja iskunvaimentimet puolestaan estävät jousien hallitsemattoman liikkeen" lähde: autowiki 

Uusi iskunvaimennin. 
Vanha iskari vaati yhden pultin avaamisen alhaalta sekä kaksi ylhäältä ja kun ne ovat irti niin voidaan painaa sen männänvartta sisäänpäin jotta saadaan se helpommin otettua pois paikaltaan.












Vanha iskunvaimennin (paremmassa kunnossa oleva) josta irroitettu suojakumit.















Uuteen iskariin laitetaan vanhan iskarin suojakumit (puhdistetaan hiekkapölyt niiden sisältä ensin)














Uusi iskari paikoilleen ja ylemmät pultit kiristetään lopulliseen kireyteen mutta iskarin alapään silmukassa oleva pultti kiristetään loppuun vasta kun auto on renkaillaan, ettei silmukassa oleva kumiholkki mene rikki.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti