Peräkärryyn vaihdettiin uudet laakerit, koska edelliset olivat selvästi jo tiensä päässä.
Vioittuneen pyöränlaakerin tunnistaa yleensä äänestä joka voi olla tykytystä, ulinaa tai huminaa. Välyksen myös tuntee kun pyörää liikuttelee ees taas kun se on ilmassa.
Laakerit on hyvä vaihtaa ennenkuin ne ovat kokonaan vioittuneet. (Laakeri mahdollistaa pyörän pyörimisen)
Tässä laakerit ovat vanhempaa mallia (rullalaakeri, jota löytyy enää harvemmin käytöstä) joka mahdollistaa esimerkiksi sen kiristämisen ajan myötä, toisinkuin nykyisin useimmin käytetyissä laakereissa (esim. kuula) johon säätömahdollisuutta ei ole mm. siihen asetettavan tietyn momentin takia.
Kuulalaakerista ei pystytä poistamaan välystä kiristämällä, toisinkuin rullalaakerista.
1. Rengas irroitetaan
2. Rasvakuppi kammetaan ruuvimeisselillä irti
3. Vanhaa rasvaa ja likaa pyyhitään pois jotta sokan irroittaminen helpottuu.
4. Sokka irroitetetaan kärkipihtien avulla.
5. Sokan irroittamisen jälkeen pyyhitään lukkomutterin ympärys puhtaammaksi, ja avataan se hylsyavaimella.
6. Kun lukkomutteri on irti, kammetaan napaa irti, jonka jälkeen saadaan ulommainen laakerikin pois paikaltaan.
7. Laakeri on irti, ja vedetään napa pois paikoiltaan.
Toinen vanhoista laakereista.
8. Stefa otetaan irti ja sen alta löytyy toinen laakeri.
Stefa = akselitiiviste, jota käytetään tässäkin "suojana" ettei lika ja vesi pääsisi läpi.
9. Hakataan tuurnan ja vasaran kanssa kuvassa näkyvä kooli irti (molemmista päistä), jotta saadaan uudet asennettua.
10. Uusi kooli hakataan sisälle vanhan koolin avulla (vanhaa hiottu, jottei se jää kiinni reunoihin)
Uusiin kooleihin kevyt kerros rasvaa.
11. Uudet laakerit rasvataan hyvin ennen niiden asentamista. (Laakereita ei saa asentaa kuivana takaisin, se vähentää automaattisesti niiden käyttöikää)
12. Uusi stefa toisen laakerin päälle, ja rasvataan se kevyesti jotta koko paketin asentaminen takaisin olisi helpompaa.
13. Napa takaisin paikoilleen, kiristetään rauhallisesti lukkomutteria, ja pyöritetään napaa ja tunnustellaan sen avulla kuinka tiukalla mutteri on. Kun se ei pyöri enää vaivattomasti, vedetään hylsyavaimella aavistuksen verran lukkomutteria löysemmälle.
Näin hyvä kireys on saatu aikaiseksi.
14. Uusi sokka laitetaan paikoilleen.
15. Rasvakuppiin kerros rasvaa ennen sen laittamista paikoilleen (rasvan läpi ei pääse vettä)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti