Talvirenkaiden ja kesärenkaiden vaihdossa pätee muutamia tärkeitä asioita, mitkä pitää tarkistaa/tehdä ennen niiden ottamista käyttöön:
Pintojen kuluneisuus pitää tarkistaa (urasyvyys)/ nastarenkaista tarkistaa onko nastoja tarpeeksi ja onko ne ajokuntoiset.
Rengaspaineiden tarkastaminen/ lisäys, painetta voi karata säilytyksen aikana.
Katsoa renkaiden mahdollinen edellinen järjestys. (merkkaamme säilytykseen meneviin renkaisiin niiden järjestyksen, esim OE= oikea etu.) Renkaiden paikkaa olisi hyvä vaihtaa etu- ja taka-akselien välillä edelliseskaudesta, pyörimissuuntaa muuttamatta.
Renkaiden ikä on hyvä tarkistaa, niiden käyttöiäksi suositellaan kuusi vuotta käyttöönotosta.
Pyörien pultit kiristetään kyseisen auton mukaisesti oikeaan momenttiin momenttiavaimella/sauvalla.
Renkaissa on monia erilaisia tärkeitä merkintöjä, joiden avulla voi saada paljon hyödyllistä tietoa ja voi saada selville ilmankin alan ammattitaitoa tai apua.
Esim valmistuskoodista saat tietoosi, milloin rengas on valmistettu (merkittynä renkaaseen viikko/vuosi eli vaikka 0415 = viikolla neljä = tammikuussa vuonna 2015)
Lähteinä käytetty; Autonrengasliitto ry, Nokian renkaat
Auton omasta huoltokirjasta löytyy sille tarkoitetut rengaspaineet, toki paineen määrä riippuu renkaiden koosta sekä kuormituksestakin.
Rotation eli pyörimissuunta merkittynä renkaaseen, se määrittää kummalle puolelle autoa rengas tulee.
Rengasliidulla merkitsemme sen paikan, missä renkaat olivat niitä ottaessa pois.
Se helpottaa niitä jotka ne seuraavaksi vaihtaa, ja sen perusteella pystytään myös tekemään vaihdos sen puolen renkaiden välillä.
Minä jo jännitän tuota renkaiden vaihtoa. Veikkaan, etteivät viime talven renkaat enää käy. Täytyy rengasliikkeessä ehkä käydä hakemassa uudet. Ei varmasti nastoja enää ole paljoakaan jäljellä.
VastaaPoista