keskiviikko 9. marraskuuta 2016

Volkswagen

Pyöränlaakerien vaihto taakse.
Jarruja purkaessa huomasimme että jarrupalatkin olivat todella huonossa kunnossa, joten jarruremppa tulee olemaan tarpeeseen pian.
Itse laakerityö oli samantyyppinen kuin peräkärryssäkin, kyseessä oli kartiorullalaakeri, mutta tässä tapauksessa jarrut olivat tiellä eikä ilman niiden purkamista molempiin laakereihin pääse käsiksi.
Työn kuva jarrujen irroittamisen jälkeen kumminkin oli samanlaista kuin peräkärryssäkin. 
Prässäämistä tarvittavat laakerit ovat korjaamollamme työläämmät tehdä, koska prässiä täällä ei ole joten ne jouduttaisiin työstämään muualla. (tässä tapauksessa laakerityö pystyttiin tekemään omien työkalujemme avulla koska prässiä ei tarvittu)
Laakeriviat syntyy myös jarrujen jumittamisen seurauksena, kun lämpö kasvaa niin rasvaa on sen jälkeen hädin tuskin yhtään laakereissa, ja kuivana ne eivät kestä käytössä kauaa.
Jarrulevyistäkin se nähtiin ettei autolla ole jarruteltu kunnolla hetkeen, joka on aiheuttanut myöskin jarrujen jumiutumista.

Kuten kuvasta voi päätellä, pintaa paloissa oli hädintuskin yhtään.















Ennen jarrujen irroittamista oli mahdollista irrottaa navan ulkopuolelle jäävät osat kuten rasvakuppi, sokka, mutterit ja ulommainen laakeri.













 Tasapäisellä ruuvimeisselillä sai kaivettua laakerin ulos paikaltaan, purkamisen edetessä putsasin vanhat rasvat pois tieltä.














Ulommainen laakeri.
















Jarrujen irroittamisen jälkeen napa voidaan vetää pois paikoiltaan.
Kuvassa ilmenee myös jarrulevyn (heikohko) kunto, ruostevaurioita on jo syntynyt siihenkin.












Navasta hakataan vanhat koolit irti, uudet koolit asennetaan niiden paikoille sekä rasvakäsittelyn saaneet laakerit laitetaan paikoilleen.
Napa voidaan asettaa takaisin, ja paketin kasaanlaitto jarruja myöten voidaan aloittaa.
Kiristäminen tehtiin samalla tekniikalla kuin peräkärryn laakerityössäkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti