Rumpujarrujen säätö
Kyseisessä autossa jarrujen automaattisäätö ei toimi, joten säädimme itse jarrukenkiä lähemmäs rumpua.
Nykyisin rumpujarruja ei käytetä uusimmissa autoissa ollenkaan, joten niihin törmää vanhemmissa autoissa.
Rumpujarru ei ole yhtä tehokas kuin levyjarru.
Avasimme rummut ja puhalsimme paineilman avulla hiekkapölyä pois sekä hioimme jarrukenkien kitkapinnasta lasittunutta pintaa pois.
"Levyjarrut ovat pitkälti korvanneet rumpujarrut. Suurin etu niihin verrattuna on parempi jäähdytys. Levyjarruissa on myös tasaisempi ja parempi hidastusteho kuin rumpujarruissa. Levyjarru on myös kevyempi, ja siitä on onnistuttu poistamaan kaikki jouset, joten sitä on helpompi huoltaa" lähteet: wikipedia & autowiki
Ympyröidyssä kohdassa näkyy säätöratas josta säätö tapahtuu, sitä pyörittäessä tanko kenkien välissä pitenee ja siten jarrukengät lähestyy rumpua. Käsijarrusta säädetään neljä pykälää ylös ennen jarrujen säätöä, jottei sen liikerata mene liian pitkäksi.
Automaattisäädön pitäisi toimia niin, että jousen (punaisen ympyrän alapuolella oleva) pitäisi saada aikaiseksi jousen yläpuolella olevan kielekkeen liikkumisen, ja sen avulla pyörittää säätöratasta hammas kerrallaan jotta jarrukengät säätyvät lähemmäksi rumpua.
Kyseisessä autossa säätömekanismi oli liian väljä, joten se ei toiminut.
Säädön voi tehdä tasapäisellä ruuvimeisselillä ilman rummun avaamista, jos näkee pyöränpulttien reikien kohdalta säätörataksen ja pystyy pyörittämään sitä.
Rumpua liikutellessa tuntee ovatko kengät kuinka lähellä rummun sisäpintaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti