Moniurahihnan (apulaitehihnan) kiristimen vaihto.
Normaalien käyntiäänien lisäksi kuului epänormaalia kahinaa, jonka perusteella aloimme tutkimaan mikä on vialla.
Äänen lähde paikannettiin konehuoneeseen, josta sen selvitys aloitettiin.
Aloimme tutkimaan hihnan kuntoa, mutta poissuljimme sen vianaiheuttajaksi ja irroitimme hihnan jotta voisimme tutkia sen toimintaa edellyttävät rullat.
Kiristintä pyörittäessä selvisi selkeä syy vialle, kiristinrulla ei nimittäin pyörinyt vaivattomasti miten sen kuuluisi, vaan se pysähtyi heti kun siihen ei koskenut.
Jos kiristimen toimimuutta ei huomata ajoissa ja moniurahihna katkeaa, autosta tulee käytännössä ajokelvoton.
Kyseinen hihna voi käyttää mm. ohjaustehostinta, auton laturia, vesipumppua sekä ilmastointia. lähde: motonet.fi
Jakohihna sekä moniurahihna ovat eri asia, niillä on erikseen omat tehtävänsä.
Jakohihnan tehtävänä on pyörittää nokka-akselia puolella kierrosnopeudella kampiakselin kierrosnopeudesta.
Moniurahihnan eli apulaitehihnan tehtävä valottuu jo nimestään, ja ylempänä mainitsin sen muutamia eri tehtäviä. lähde: autowiki.fi
Vanha kiristin.
Vanha apulaitehihna oli vielä hyvässä kunnossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti