Jarrujen huolto & jarrukilven vaihto
Jotta jarrukilpeen pääsee käsiksi pitää purkaa tieltä satula, levy sekä napa.
Irroitetaan kuppi päästä, ja sen takaa paljastuu mutteri jota löystämällä (ja irroittamalla) navan saa pois paikoiltaan.
Runkoa ei tarvinnut irroittaa, koska levyn saa pujoteltua pois vaikka se (runko) on paikoillaan.
Jotta vanhat kilven riekaleet saatiin irti, piti avata pultit jotka niistä vielä pitivät kiinni.
Ruosteenirroittajalla on tässä merkittävä apu, koska pultit eivät lähteneet helposti ja niiden vahingoittamista piti varoa.
Myös kuvassa näkyvä neliömäinen osa, ABS-anturi eli pyörännopeusanturi vaatii varovaista käsittelyä, koska sen vaihto tulisi kalliiksi.
Navan irroittaminen laakereineen pitää suorittaa varovasti ja huolellisesti koska tässä tapauksessa niitä ei vaihdeta.
Rungosta puhdistetaan jarrupalojen kosketuspinnat viilan ja teräsharjan avulla, sekä niihin laitetaan uudet kuparitahnat (jarrupalojen päätyihin sekä runkoon niiden kosketuspinnoille)
Mäntä painetaan sisälle, jotta kasausprosessi helpottuu jarrujen osalta.
Napa laitetaan takaisin ja kasaus voidaan aloittaa kun varsinainen kohde (jarrukilpi) on vaihdettu.
Trafi.fistä löytää katsastustarkastukseen vaikuttavat kohteet ja niiden hyväksymis/hylkäysperusteet.
Listasta löytyy myös maininta jarrukilvistä, mutta kaikissa autoissa ei ole joka kulmassa jarrukilpeä joten nyrkkisääntönä toimii seuraava: jos autossa sen valmistustehtaalta lähtiessä on jarrukilvet (oli se sitten vaan edessä tai takana tai molemmissa) niin niissä pitää ne olla myös jatkossa.
Harvoin kuulee että katsastuksessa tehtäisiin edellämainittu asia ongelmaksi, mutta "oikeaoppisesti" se menee näin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti