maanantai 3. lokakuuta 2016

Opel

Jäähdyttimen toiminta autossa on hyvin tärkeää, koska ilman sitä moottori "keittää" aiheuttaen moottorin vioittumisen. (Ylikuumeneminen).
Flekti alkaa pyörimään kun tietty lämpötila on saavutettu, ja jäähdytystä tarvitaan.

Kyseisessä autossa flekti ei lähtenyt käyntiin, ja vian tutkinta aloitettiin sulakkeista.
Ratkaisu vikaan löydettiin mittaamalla yleismittarin avulla, kulkeeko virta tarvittaviin paikkoihin. Virran huomattiin kulkevan pistokkeelle asti, mutta lämpökytkin ei toiminut toivotulla tavalla.

Flektin lämpökytkimen vaihto.

1. Ensin avataan jäähdytysnesteen painesäiliön korkki, jotta lämpökytkimen vaihdon aikana jäähdytysneste ei vuotaisi kovalla paineella ulos.
2. Liitin irroitetaan, ja tutkitaan onko uusi lämpökytkin liittimeen käyvä.
3. Auton alle laitetaan astia (vuotavan jäähdytysnesteen takia)
4. Toisella kädellä löysätään vanhaa lämpökytkintä ja tehdään nopea vaihto laittamalla uusi lämpökytkin välittömästi kiinni, jottei jäähdytysnestettä kerkeäisi vuotamaan paljoa.
5. Liitin uuteen lämpökytkimeen kiinni, ja tarkistetaan vuotaneen jäähdytysnesteen määrä painesäiliöstä, siltä varalta jos sitä tarvii lisätä.
6. Auto ajetaan ulos hallista, jonka jälkeen autoa käytetään jotta flektin toimivuus nähdään.

Uusi lämpökytkin













Vanha lämpökytkin vielä kiinni olevana (uudesta kytkimestä poiketen musta väritykseltään)











Uusi lämpökytkin asennettuna.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti