Sytytystulppien kunnon tarkastus
"Sytytystulppa on ottomoottorissa sylinterikanteen kierretty keramiikkaeristeinen metalliosa, johon johdettu suurjännitteinen sytytysvirta synnyttää kipinän palotilassa olevien tulpan kärkien välissä ja siten sytyttää polttonesteen ja ilman seoksen moottorissa." (Lähde: wikipedia)
Sytytystulppien suositeltu vaihtoväli riippuu paljon tulpan kärjen mallista ja käytetyistä materiaaleista.
Vaihtoväli voi olla 20 000sta jopa 120 000km asti.
Tarkistimme myös katalysaattorin, ilmamäärämittarin sekä kampiakselinasentotunnistimen.
Kyseisessä autossa on käyntihäiriö, jonka syytä yritämme selvittää.
Olemme tarkistaneet jo obd pistokkeen kautta testerillä vikakoodeja autosta, muttei niitä löytynyt. Sen perusteella pidämme hyvin mahdollisena sitä, että vika olisi mekaaninen.
Työ oli lopulta liian laaja eikä työkalut ja aika korjaamollamme riittäneet vian selvitykseen, joten asiakkaan etua miettien päätimme että työ kannattaa suorittaa muualla. Autoon oli tehty aiemmassa korjaamossa remppaa, joka voi myös olla osana nykyistä ongelmaa joten suosittelimme että he tarkastavat tehdyn työn mahdollisen vaikutuksen tämän vian parissa.
1. Liittimet irti
2. Avattiin lenkillä sytytyspuolat ja irroitettiin ne, ja asetettiin järjestykseen jotta takaisin asentaminen onnistuu oikein.
3. Tulpat avattiin pitkän jatkon avulla jonka päässä oli magneettihylsy.
4. Tulpat laitettiin oikeaan järjestykseen puhtaalle rätille, ja tarkastelimme niiden kuntoa.
Tulpat olivat tasaisesti kuluneet ja karstoittuneet. (Niiden aiheuttama vika ei ollut)
Tulpat irroitettuina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti